Klima Montajında Vakum ve Önemi

Photo of author

By Bekir ZEYBEKOĞLU

Klima Montajında Vakum; Klima günlük yaşamımızda sıklıkla kullandığımız bir cihaz peki klima montajı yapılırken vakum yapmanın önemi hakkında bir fikrimiz varmı ? Klima montajı yapılırken veya gaz şarjı öncesinde Vakum kullanarak klima sisteminde bulunan oksijen, hava ve istenmeyen kirleticiler tahliye edilmelidir, kapalı devre olan klima ve borularında sadece soğutucu akışkan ( klima gazı ) olmasını sağlamalıyız. Montaj sonrası konforun ve performansın artmasını sağlamak aynı zamanda arızalardan ve yüksek enerji maliyetlerinden kaçınmak için çok önemlidir. Bu makalede, vakumun ne şekilde klima montajlarında kullanıldığı ve bunun için neden önemli olduğu hakkında daha fazla bilgi edineceksiniz.

Vakum Yapmanın Klima Üzerindeki Avantajları

  • Sistem iç basıncı optimize dildiği için kompesör stabil çalışır. Arızalanmaların önüne geçilir.
  • Doğru gaz şarjı yapılabildiği için istenilen ısıtma ve soğutma değerlerine hızlı ulaşılır.
  • Düzgün çalışan klima enerji tasarrufu sağlayarak tüketime pozitif etki eder.
  • Kompresör gibi hareketli parçaların sağlıklı çalışması klimanın ömrünü uzatır. Arıza maliyetlerinden 
  • Klima ünitelerinin ve boruların iç korozyona maruz kalmasının önüne geçilir.

Vakum Yapmamanın Dezavantajları

  • Kompresör içerisinde bulunan yağlama yağı oksijen ile etkileşime girerek köpürür ve özelliğini yitirir.
  • Sistem içerisinde bulunan yabancı maddeler sistemden uzaklaştırılamadığı taktirde tıkanıklıklara ve yüksek devirde çalışan kompresöre kalıcı hazarlar verebilir.
  • Pozitif basınçta bulunan sisteme yeterince gaz şarjı yapılamıyacağı için düşük performans / yüksek elektrik tüketimine sebep olur.
  • Yetersiz soğutma ve ısıtma yapılmasına neden olabilir.
  • Hava içerisinde bulunan oksijen ( ) eksi derecelerde bulunan soğutucu akışkan nedeniyle donar ve  sistemin belirli bölümlerinde tıkanıklığa sebep olarak arızalara neden olur.

Klima montajında vakum nasıl yapılır?

Klima montajında vakum nasıl yapılır sorusunun cevabı basittir. İç ünite ila dış ünite bağlantılarının sağlamlığı kontrol edilir, gerekirse sıkılır. Daha sonra Dış ünite vanaları açılarak klima kalın borusunda bulunan servis sibobuna bağlanan manometre ile vakum cihazı bağlanarak çalıştırılır. Klima kapasitesi, kullanılan boru uzunluğu ve vakum cihazı gücüne göz önüne alınarak Minimum 30 dakika vakum yapılır. manometre vanaları kapatılır, ardından vakum cihazı kapatılır. Bağlanan manometre -1 ila -10 Pa arasında bekletilir. daha sonra basınç da herhangi bir yükseliş gözlenmemesi beklenir.

Vakum sonrası klimaya yapılması gereken gaz şarjı miktarı kullanılan soğutucu akışkana göre değişiklik gösterir. R22 için 4 Bar, R410 için 8 – 10 Bar, R32 için ise 8 – 10 Bar sisteme gaz şarj edilmedilir. Yeni nesil soğutucu akışkan R32 Klima gazı hakkında detaylı bilgi için R32 yazımızı inceleyebilirsiniz.

Klima vakumlama işleminde kullanılacak takımlar

Vakum Pompası, Manometre, Manometre Hortumu, Alyan Takımı, Kurbağacık Anahtar

Vakum Makinası - Klima Montajında Vakum
Vakum Makinası
Klima manometre
Manometre
manometre hortumu
Hortum
Alyan Takımı Klima Montajında Vakum
Alyan Takımı
Kurbağacık Anahtar Klima Montajında Vakum
Kurbağacık Anahtar

Yorum yapın